تاریخ انتشار: دوشنبه 12 دی 1401 - 14:32

  میلگرد امروزه یکی از اصلی‌ترین مصالح در زمان ساخت سازه‎های مختلف به شمار می‌رود؛ نیازهای زیاد به میلگرد، باعث شده تا انواع مختلفی از آنها تولید شده و به بازار عرضه شود که هر کدام از آنها هم می‌تواند قیمت‌های مخصوص به خودش را داشته باشد که این قیمت‌ها نیز بر اساس ویژگی و

 

میلگرد امروزه یکی از اصلی‌ترین مصالح در زمان ساخت سازههای مختلف به شمار می‌رود؛ نیازهای زیاد به میلگرد، باعث شده تا انواع مختلفی از آنها تولید شده و به بازار عرضه شود که هر کدام از آنها هم می‌تواند قیمت‌های مخصوص به خودش را داشته باشد که این قیمت‌ها نیز بر اساس ویژگی و کارایی‌های انواع میلگردها محاسبه می‌شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا ببینم که چه عواملی می‌توانند بر روی قیمت میلگرد تاثیر بگذارند و آنها را به شما توضیح دهیم.

 

۱.  عرضه و تقاضا

به گزارش سایت تهران آهن ، عرضه و تقاضا نه فقط بر روی قیمت میلگرد، بلکه بر روی قیمت هر محصول دیگری می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. به این صورت که اگر عرضه میلگرد زیاد شود، قطعا قیمت آن کاهش پیدا می‌کند که دلیل آن هم قاعدتا به این خاطر است که بازار با کمبود میلگرد، مواجه نمی‌شود. در مقابل هم اگر عرضه میلگرد کم شود، قاعدتا باید شاهد افزایش قیمت میلگرد باشیم.

البته بهتر است این موضوع را هم بدانید که کاهش عرضه میلگرد، علاوه بر اینکه می‌تواند بر روی قیمت خود میلگرد هم تاثیر بگذارد، می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن نیز شود. درواقع نه تنها میلگرد، بلکه هر مصالح ساختمانی دیگری که دچار افزایش قیمت شود، می‌تواند بر روی قیمت نهایی مسکن، تاثیرات مختلفی بگذارد.

 

۲. نرخ دلار

درواقع بازار آهن بر اساس نرخ دلار آمریکا محاسبه می‌شود؛ به این صورت که هر چه ارزش نرخ دلار بر روی ارز همان کشور بیشتر شود، قیمت آهن آلات نیز افزایش پیدا می‌کند که البته میلگرد هم از این قائله، مستثنی نیست.

امروزه هم ما در ایران، بیشتر از هر زمان دیگری شاهد افزایش نرخ دلار و نوسانات مختلف در این زمینه هستیم و برای همین هم اگر به سایت‌های فروش آهن آلات دقت کرده باشید، با افزایش قیمت میلگردها نیز رو به رو می‌شوید.

البته بحث تاثیر دلار بر روی بازار آهن بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست که ما فقط به گوشه‌ای از آنها اشاره کردیم.

 

۳. تورم جهانی

تورم جهانی هم در کنار افزایش نرخ دلار و عرضه و تقاضا، می‌تواند جزو اصلی‌ترین دلایل برای افزایش قیمت میلگرد به شمار برود. البته نه تنها میلگرد، بلکه تورم جهانی می‌تواند بر روی قیمت کل بازار آهن، تاثیرگذار باشد.

اگر هم بدانید، معمولا تورم جهانی به صورت روزانه کم و زیاد می‌شود و اگر هم به سایت‌های فروش آهن آلات هم دقت کرده باشید، هیچ قیمتی را به عنوان قیمت ثابت یک محصول ارائه نمی‌دهند و اگر شما نیاز به استعلام قیمت داشته باشید، باید حتما با بخش فروش همان شرکت تماس بگیرید.

 

۴. قیمت موارد اولیه میلگرد

هزینه موارد اولیه یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که می‌تواند بر روی قیمت هر محصولی، تاثیرگذار باشد که میلگرد نیز از این قائله مستثنی نیست. اگر کمی درباره میلگرد تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که برای ساخت میلگرد، از مواد اولیه‌ای به نام قراضه و سنگ آهن استفاده می‌شود. پس اگر هر گونه تغییری بر روی قیمت قراضه و سنگ آهن رخ دهد، می‌تواند بر روی قیمت عرضه میلگرد هم تاثیر گذار باشد.

 

۵. هزینه حمل نقل

هیچ کسی میلگردها را به صورت تکی خریداری نمی‌کند و معمولا خریدارها، این محصولا را در تعداد بالا می‌خرند که برای حمل و نقل آنها، قاعدتا نیاز به وسایل نقلیه‌ای به مانند کامیون و حتی در بعضی مواقع هم نیاز به کشتی است.

پس در این لحظات می‌توان گفت که مواردی به مانند افزایش قیمت بنزین، گاز، گازوئیل، نفت و … می‌تواند بر روی هزینه حمل و نقل میلگرد و کلیه بازار آهن نیز تاثیر بگذارد و این تاثیرگذاری‌ها باعث می‌شود تا قیمت نهایی میلگرد هم دست خوش تغییرات مختلفی شود.

 

۶. انواع مختلف میلگرد

همانطور که در بخش مقدمه هم به شما توضیح دادیم، میلگردها به دلیل تقاضاهای زیادی که در صنایع مختلف داشتند، باعث شده تا انواع مختلفی از آنها عرضه شود که هر کدام از آنها هم دارای کارایی و ویژگی‌های خاصی هستند که همین دو موارد می‌تواند باعث تفاوت قیمت در میان انواع میلگردها باشد.

در کل سه نوع میلگرد وجود دارد که بین این سه نوع، میلگرد آجدار از بقیه پرکاربردتر و محبوب‌تر است. همچنین علاوه بر انواع میلگردها، آنها در سایزهای مخلتفی هم عرضه می‌شود که خریدار باید ابتدا نیاز خودش را بررسی کرده و بهترین سایز را برای سازه خودش، خریداری کند.

 

۷. وزن میلگرد

در بازار آهن، وزن می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عواملی باشد که بر روی قیمت نهایی آنها تاثیرگذار است که قیمت میلگرد هم از این قائله مستثنی نیست. به این صورت که مثلا هر چه وزن میلگرد مدنظر شما بیشتر باشد، قطعا قیمت آن نیز بیشتر است.

البته هر میلگردی، دارای یک وزن استانداردی است که شما به عنوان خریدار، باید قبل از خرید، این موارد را بررسی کنید.

مثلا اختلاف وزن و سایز در میلگرد های مختلف باعث تغییر قیمت شان میشود جهت بررسی بهتر میتوانید به عنوان نمونه قیمت میلگرد شاهین بناب را با قیمت میلگرد نیشابور را با یکدیگر مقایسه کنید.

خروج از نسخه موبایل