تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 16:44
کد خبر : 208947

گواهینامه ISO 22000: حمایت از مصرف‌کنندگان و ایجاد اعتماد در زنجیره تأمین مواد غذایی

گواهینامه ISO 22000: حمایت از مصرف‌کنندگان و ایجاد اعتماد در زنجیره تأمین مواد غذایی

  ISO 22000  یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده است که چارچوبی عملی برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی فراهم می‌کند. این استاندارد می‌تواند توسط هر سازمانی در زنجیره تأمین مواد غذایی، از کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی گرفته تا خرده‌فروشان و خدمات غذایی مورداستفاده قرار گیرد. استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ گستره وسیعی از ایمنی مواد

 

ISO 22000  یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده است که چارچوبی عملی برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی فراهم می‌کند. این استاندارد می‌تواند توسط هر سازمانی در زنجیره تأمین مواد غذایی، از کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی گرفته تا خرده‌فروشان و خدمات غذایی مورداستفاده قرار گیرد. استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ گستره وسیعی از ایمنی مواد غذایی، از جابه‌جایی مواد خام تا محصول نهایی را پوشش می‌دهد. همچنین شامل الزاماتی برای مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و کاهش خطر است.

با رعایت الزامات این استاندارد سازمان‌ها میتوانند از ایمن بودن غذا اطمینان حاصل کنند و اقداماتی را برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از غذا انجام دهند و بدین ترتیب از مصرف‌کنندگان محافظت و در صنعت غذا اعتماد ایجاد کنند. ایزو ۲۲۰۰۰ عناصر اساسی ISO 9001 و HACCP را ترکیب و تکمیل می‌کند تا چارچوبی مناسب برای توسعه، اجرا، نظارت و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) در زمینه ریسک‌های تجاری کلی یک سازمان ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات در مورد نحوه اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ و استعلام گواهینامه ایزو می‌توانید از مشاوران ایزو کمک بگیرید. 

چرا ISO 22000 مهم است؟

ISO 22000  چارچوبی برای اندازه‌گیری و ارزیابی خطرات و عملکرد ایمنی مواد غذایی است و به سازمان اجازه می‌دهد تا با استانداردهای صنعتی مرتبط با ایمنی مواد غذایی مطابقت داشته باشد. درحالی‌که صدور گواهینامه برای ISO 22000 داوطلبانه است، اما ثابت می‌کند که برای تولیدکنندگان مواد غذایی، تنظیم‌کننده‌ها، خرده‌فروشان و مهم‌تر از همه مصرف‌کنندگان مفید است. در زیر دلایلی برای اهمیت داشتن گواهینامه ISO 22000 آورده شده است:

  • یک رویکرد پیشگیرانه، سیستماتیک و منطقی برای شناسایی خطرات مربوط به ایمنی مواد غذایی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • خطرات بیماری‌های ناشی از غذا را کاهش داده و از بین می‌برد.
  • به حفظ انطباق با استانداردهای ایمنی مواد غذایی مربوط به منطقه شما کمک می‌کند.
  • کارایی، کیفیت و ایمنی را در سراسر زنجیره غذایی افزایش می‌دهد
  • شهرت را بهبود می‌بخشد و به شما مزیت رقابتی در صنعت می‌دهد
  • سطح بالاتری از اطمینان را به مشتریان و سایر ذی‌نفعان ارائه می‌دهد که ایمنی مواد غذایی در سازمان جدی گرفته می‌شود.

مزایای گواهینامه ایمنی مواد غذایی

ISO 22000:2018 به بهبود عملکرد ایمنی مواد غذایی سازمان‌ها کمک میکند. این یک روش سیستماتیک برای رسیدگی به مسائل ایمنی مواد غذایی مانند واردات مواد غذایی ناامن، بیماری‌های ناشی از غذا، آلودگی مواد غذایی و امنیت غذایی ناکافی است. پیاده‌سازی این استاندارد برای سازمان شما در موارد زیر مفید خواهد بود:

انطباق با الزامات مقررات جهانی

ISO 22000  استانداردهای بین‌المللی ایمنی مواد غذایی را برای کنترل خطرات مواد غذایی تعیین می‌کند. این امر به سازمان کمک می‌کند تا باسیاست‌های شناخته شده ایمنی مواد غذایی در سطح جهانی رشد کند و از پیامدهای پرهزینه مانند جریمه یا تعطیلی مشاغل جلوگیری می‌کند.

ترویج مقررات ایمنی و بهداشت

مقررات ایمنی و بهداشت برای هر کسب و کاری مهم است و در تمام صنایع برای محافظت و ایمن سازی مصرف کنندگان و همچنین کارکنان اجرا می شود. ISO 22000  در به حداقل رساندن خطرات بهداشتی و ایمنی مانند آلودگی شیمیایی، بیماری های اسهالی، خطرات مواد غذایی و حوادث و صدمات مربوط به کار نقش مهمی دارد. 

بهبود نرخ پاسخ به ریسک مواد غذایی

سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی  به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فوراً به مسائل غیرمنتظره ایمنی مواد غذایی پاسخ دهند. این امر زمان بررسی موارد نقض ایمنی مواد غذایی را کاهش می‌دهد و می‌تواند به کسب‌وکارها زمان بیشتری برای حل مشکل بدهد.

بهبود اعتبار و شفافیت کسب‌وکار

اعتبار کسب‌وکار به تخصص محصول و بازخورد مشتری متکی است. ISO 22000 به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی خود را برای اطمینان و ارائه محصولات و خدمات غذایی باکیفیت بالا به نمایش بگذارند. 

رضایت مشتری و وفاداری به برند

مشتریان راه نجات هر کسب‌وکاری هستند. رضایت مشتری نه‌تنها به کیفیت محصول بلکه به ایمنی و بهداشت مواد غذایی نیز بستگی دارد. پیاده‌سازی ISO 22000 می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محصولات و خدماتی باکیفیت بالا ارائه دهند که به طور مداوم انتظارات مشتری را برآورده کند و خدمات قابل‌اعتماد و قابل‌اعتمادی را ارائه دهد.

منبع: EIQM 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها